Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

K výrobě zastřešení teras a bazénů ALUKOV mě přivedli zákazníci

  7:00aktualizováno  17:14
Ryze česká společnost ALUKOV, výrobce zastřešení teras a bazénů, úspěšně prodává své produkty po celém světě a patří mezi nejlepší výrobce. Generální ředitel Jan Zitko nám prozradil, jaké byly začátky a v čem tkví tajemství úspěchu.

Jan Zitko foto: ALUKOV

Proč jste se rozhodl podnikat právě v tomto oboru?
Navedli nás k tomu zákazníci. V polovině devadesátých let, kdy jsme ještě vyráběli hliníková okna a dveře, se nás zákazníci často ptali, zda bychom dokázali vyrobit a dodat zastřešení bazénů, které tu nikdo nevyráběl a v zahraničí bylo poměrně drahé. Vyrobili jsme první model a nazvali ho Elegant. O zastřešení byl takový zájem, že jsme se rozhodli na toto odvětví specializovat. Dnes máme více než 30 modelů bazénových zastřešení a 9 modelů zastřešení terasy CORSO. Větší výběr nikdo nenabízí.

Kdy jste se rozhodl, že budete podnikatelem? A co bylo motivací hlavně pro začátek?
Podnikali jsme jako zemědělci už před 300 lety. Byla nám vrácena zemědělská usedlost, a tak jsme v tradici pokračovali. Je to dřina a jen poctivost nestačí. Musí se být i tak trochu ve správný čas na správném místě. Nám se to nejspíš povedlo, alespoň prozatím. V roce 1995 jsme přikoupili zemědělský areál v Orli na Chrudimsku a vznikla společnost ALUKOV.

Kdo v oboru pracuje nebo se o to zajímá, ví, že v devadesátých letech se vláda dopustila nesmyslných kroků, kdy nepodržela výkupní ceny domácích výrobců, ale naopak sem vpustila dotované zemědělské i živočišné výrobky ze zahraničí. Tím všem v oboru podkopla nohy. Bylo tedy pro nás vlastně nutností se přizpůsobit a přešli jsme na strojní výrobu, i když rostlinou jsme si ponechali doposud. Poctivost a přístup k práci nám zůstal. Takže asi nejsilnější motivací bylo vyrábět poctivé výrobky za férové ceny. Ať už v zemědělství, nebo ve strojařině.

Prý rád cestujete, co vás na cestování nejvíce baví?
Firma ALUKOV se rychle rozvíjela a bylo nám všem jasné, že pokud chceme obstát, musíme vyrazit do zahraničí a nabídnout tam svá zastřešení. Začalo to účastí na mezinárodních výstavách a veletrzích. A když jste například v Německu, Rakousku, ale i Francii, Itálii nebo Polsku, potkáte a seznámíte se s tamějšími lidmi.

Pro to, abychom byli úspěšní i obchodně, jsme se museli od nich naučit, jak který národ smýšlí, jaké má tradice a zvyklosti. Říká se tomu mezinárodní marketing. Byla a je to skvělá příležitost, jak poznávat kulturu našich sousedů. Klasických dovolených jsem si nikdy moc neužíval, baví mě poznávat skutečné kulturní odlišnosti v dnešním globalizovaném světě. Ještě jsou a já jsem za ně rád.

Závěr cestování je také hezký, protože se vracíte domů ke svým blízkým. A já si těch návratů moc vážím.

Kde se vám nejvíce líbilo?
Stále zajímavá je pro mě Indie. Je to historicky bohatá země s ještě zajímavějším třídním rozdělením i etnickým obyvatelstvem. Myslím, že ještě mnohá tajemství jsou v Indii skryty a budou teprve objeveny. Po pracovní stránce je pro mě tato země také velmi zajímavá. Většinu zastřešení děláme pro tento trh z odlišných důvodů než pro Evropany. Například v Evropě využíváme zastřešení mimo jiné k tomu, aby neunikalo teplo z bazénů ven, ale také aby měl každý kontrolu nad tím, co se v bazénu děje. Proto se nejvíce využívají průhledné kompaktní polykarbonátové výplně. 

Naopak v Indii je hlavním důvodem zastřešení bazénů, aby je nikdo při koupání neviděl. Hlavně ženy. Výplně zastřešení jsou proto z neprůhledného nebo poloprůhledného polykarbonátu. Zastřešení teras má v Indii přinést ochranu a únik před sluncem a teplem, zatímco u nás zastřešením terasu i dům zateplujeme.

Firma ALUKOV má dnes zastoupení až ve 40 zemích světa a ve svém oboru patří k těm nejlepším. Co pro vás bylo nejtěžší při cestě za světově známou značkou?
Kdo nevěří svému výrobku, nikdy jej ani neprodá. My jsme proto nastavovali výrobní procesy tak, abychom dodali to nejlepší, co je v danou chvíli možné. I když se doba vyvíjí, neusínáme na vavřínech a posouváme se stále. Nikdy tedy nejsme u konce a je to neustálý proces. Ale kvalitní výrobky se prodávají téměř samy a my jsme si jméno kvalitního výrobce nejen vydobyli, ale také udrželi. I díky tomu, že nasloucháme stále svým zákazníkům a potřebám trhu, dnes vyvážíme a montujeme více jak tři čtvrtiny zastřešení ve světě. Každé je na míru a má tedy při výrobě už zároveň svého zákazníka.

Jak se na vývoji nových zastřešení teras a bazénů podílí moderní technologie a průmysl 4.0?
V minulém roce jsme postavili ve výrobním areálu výzkumné a vývojové centrum za téměř 35 milionů korun. Zde testujeme nové materiály, zabýváme se využitím nanotechnologií a také pracujeme s 3D tiskárnou. To nám pomáhá zastřešovací systémy a jednotlivé komponenty zdokonalovat. Průmysl 4.0 lze aplikovat v podstatě na každou firmu i živnostníka. Pro nás je to otázkou priorit a zavedení nových výrobních postupů. To vyžaduje i poměrně dost volných finančních prostředků. Jednotlivé kroky přechodu na průmysl 4.0 se musí pečlivě naplánovat. A také tomu samozřejmě předchází analytická práce. Tam se zatím nacházíme my.

V čem byste řekl, že jsou výrobky ALUKOVU lepší než konkurenční?
V prvé řadě je to výroba na míru. Díky ní se můžeme vyrovnat i s drobnými nerovnostmi domu nebo okolí bazénu a přizpůsobit zastřešení potřebám zákazníka i jeho možnostem. Zákazník se nemusí přizpůsobovat, my mu naopak přizpůsobíme zastřešení.

Bazénová i terasová zastřešení jsou špičková kvalitou zpracování, silou i vnitřní strukturou profilů a také precizními spoji. Jsou bytelná, a přitom elegantní. Barvy na profilech jsou vysoce odolné a stálé. Použité polykarbonátové výplně jsou nejvyšší kvality a také používáme vysoce bezpečnostní skla CONNEX. Naše zastřešení mají certifikace odolnosti proti síle větru i sněhové zátěži. Získali jsme certifikace z Rakouska i Francie, kde jsou svou přísností doslova vyhlášení.

Mechanické části zastřešení obsahují naše vlastní patenty, které nabízíme již ve standardu. Na příplatky si nehrajeme. Chceme dávat lidem tu nejvyšší kvalitu za přiměřenou cenu. Proto také naše zastřešení získávají na mezinárodních výstavách i veletrzích ocenění nebo medaile. Náš marketingový ředitel, pan Zdeněk Kohák často s úsměvem říká: „S naším zastřešením budete mít na zahradě nebo terase opravdového šampiona – olympionika.“ A skutečně, takové úspěchy jsou garancí i dobrým znamením pro všechny naše současné i budoucí zákazníky.

Co je podle vás tím největším důvodem úspěchů vaší firmy?
Nespěcháme. Dáváme čas našim výrobkům i zákazníkům. Ale každý zákazník ví, do kdy mu jeho zastřešení vyrobíme a namontujeme. I v sezóně se snažíme udržet termíny dodání do 6 týdnů od objednávky. Věnujeme našim zákazníkům maximum pozornosti a času. Jsme jim průvodcem a poradcem jejich vlastních představ. Až když je zákazník s návrhem, který bývá optimálním řešením mezi představou a technickými možnostmi, spokojený, uzavřeme obchod a pak už je vše na nás. Od výroby, přes montáž až po servis. Chceme, aby se doma, tedy i na terase, zákazník cítil dobře, pohodlně. Proto také říkáme: DOTVÁŘÍME DOMOV…

Více informací o zastřešení teras a bazénů od ALUKOVu najdete na www.alukov.cz.

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...