3. května 2018 0:01 Lidovky.cz > PR > PR sdělení komerční

Správné dveře na úřadu vám najde mobil. Tak má vypadat e-government

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Cisco | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cisco | foto: Cisco

Možnost podat daňové přiznání pomocí chytrého telefonu? Nahlédnout do spisu ke stavebnímu řízení na dálku z tabletu? Nebo se pomocí videohovoru propojit s úředníkem ze svého obýváku, s jeho asistencí vyplnit požadované formuláře a hned mu je digitálně předat?

To je jen několik příkladů toho, co si běžně představujeme pod názvem „e-government“, neboli elektronické služby veřejné správy – a co by nám jako občanům ještě usnadnilo běžný kontakt s úřady. Jak totiž ukázala nedávno publikovaná zpráva Evropské komise pod názvem „eGovernment Benchmark 2017“, Česká republika patří spolu s Maďarskem mezi ty země EU, které mají k praktickému naplňování vizí e-governmentu zatím nejdále.

„Situace v České republice se ale průběžně zlepšuje. Státní instituce si uvědomují, že elektronické služby veřejné správy vyžadují kvalitní základ. Staví se nová úložiště dat nebo robustní sítě, které je propojují. Do budoucna objem informací ve službách e-governmentu poroste, takže sítě musejí být připraveny,“ říká Ondřej Milfait, Cisco Certified Design Professional ze společnosti MHM computer, která buduje datová centra a sítě pro státní instituce.

Aplikace doporučí, kdy je na úřadu volno

Instituce veřejné správy od IT dodavatele očekávají především schopnost navrhnout technologické řešení, které bude odpovídat vysokým standardům na zálohování a zabezpečení dat. „Systémy e-governmentu musí fungovat prakticky bez výpadků, proto se třeba datová centra velkých institucí často stavějí dvojmo a data se mezi nimi vzájemně synchronizují. V případě probíhající údržby nebo nečekaného výpadku tak služba pro občana zůstává dostupná,“ popisuje Ondřej Milfait.

Standardem také je, že IT dodavatel musí poskytnout nejen návrh řešení IT infrastruktury a zrealizovat ho, ale také poskytnout průběžné technologické činnosti spojené s provozováním datového centra, nepřetržitý dohled a podporu.

„Do budoucna čekáme, že se ve veřejné správě víc uplatní moderní bezdrátové sítě, které umožňují nadstavbové aplikace. Díky wi-fi a speciální mobilní aplikaci vás například mobilní telefon navede ke správným dveřím, pomůže naplánovat sérii schůzek s úředníky nebo doporučí nejvhodnější čas návštěvy, kdy je na úřadu méně lidí,“ říká Ondřej Milfait. 

Příkladem takového řešení je Cisco Meraki, které umožňuje například identifikovat místa v budově, kde se pohybuje nejvíce a nejméně lidí a podle toho přizpůsobit obsluhu. „Bezdrátová síť je přitom spravována prostřednictvím cloudu, takže IT technik může obsloužit více lokací (třeba poboček jednoho úřadu), aniž by je musel objíždět,“ uzavírá Ondřej Milfait.



Najdete na Lidovky.cz